مد و فشن در ایران

2 هفته پیش

مد و فشن در ایران
مد و مدگراییی می توان گفت پدیده ای است که در تمامی لایه ها و اقشار جامعه وجود دارد. مد و فشن در ایران در میان جوانان و نوجوانان همیشه و در همه حال این پدیده از اهمیت زیادی برخوردار بوده و مد و مدگرایی را می توان گفت دغدغه روزانه جوانان و نوجوانان می باشد.
مد و فشن چیه؟


این روزا تو صنعت پوشاک، دخترا مانتوهای بلند می پوشند هنوز مد نشده، مانتوهای کوتاه مد میشه ، پسرا یک روز پیرایش آلمانی دارند ولی بعدش موهای بلند واصلاح نشده مد میشه ،یه زمانی شلوارهایی با پاچه‏ى گشاد که زمین رو جارو میکرد و کلی پیل داشت مد بود، الان شلوارهای تنگ و کوتاه، مد شده! اگر از این همه افرادی که عادت کردن رفتار و نوع و سبک لباسشون را طبق آخرین مدهای رایج تنظیم کنند، بپرسید که چرا این کار را کرده اند، یا مثلاً این آرم و نوشته رو لباست چی؟ یا دلیل این مد پوشش گه انتخاب کردی چیه ؟ شک نکنید که خودشونم نمیدونند که مد و فشن برای آنها تصمیم گرفته چه لباسی بپوشند و خودشون بدون اینکه بدونند از مد و فشن تبعیت کردند.

تاریخچه مختصر ورود مد و فشن به ایران

همه چیز از وقتی شروع شد که بانوی ارشد فتحعلی شاه، یک مهمانی ترتیب داد و از «الیزابت مک نیل»، همسر «جان مک نیل»، دعوت کرد که در این مهمانی حضور داشته باشد. الیزابت همسر فرستاده بریتانیا به ایران بود که در سال ۱۸۲۷ به دربار فتحعلی شاه آمده بود تا فصل جدیدی از روابط ایران با اروپا آغاز شود.
الیزابت مک نیل، قصد کرد لباس ساتن سپید، تزئین شده با چین‌های توری و همچنین ردای قرمز ابریشمی بر تن کند. لباس او در تضاد با لباس‌ها و جواهرات با شکوه و پر زرق و برق خانم‌های درباری بود. اما همین لباس ساده چشم بانوی اول دربار ایران را گرفت و نقطه شروعی شد بر تغییر لباس زنان دربار قاجار.

عوامل مؤثر بر مد و مدگرایی در ایران

ریشه های تاریخی مدگرایی به سال های بسیار دور بر می گردد. با نگاهی به تاریخ ایران، در عصر سلطنت فتحعلی شاه و ناصرالدین شاه که پای ایرانیان به فرنگ باز شد، تا عصر رضا شاه که دوره‏ى حسّاسی را در تاریخ ایران رقم زد، فصل متفاوتی در مدگرایی ایرانیان گشوده شد. از آن زمان که رضا شاه با سلطه‏ى سیاسی بر کشور، نحوه و شکل لباس پوشیدن مردم ایران را تغییر داد، تاکنون، مدهای مختلف در ایران (و بخصوص در بین قشر جوان)، رایج گردیده است.

نگاهی به بازار فشن و لباس ایران

بازار لباس ایران این روزها حال خوبی ندارد و با به بازار آمدن لباس ها و مانتوهای کویین و استقبال خانم ها از این لباس ها حرفی برای گفتن باقی نمی ماند.بازار فشن و لباس ایران به کجا می رود؟ گرمای شهریورماه، تمام رهگذران را کلافه کرده است. عابران با صورت هایی سرخ شده و سرعت بالا عبور می کنند و خیابان های غرب تهران، درگیر ترافیک عصرگاهی است.


ساعت حدود شش عصر است و پاساژ گلستان در یکی از محله های لوکس پایتخت، کم کم از رخوت ظهرگاهی خارج می شود. دو پسر جوان با قمقمه هایی در دست در پاساژ دور می زنند. آن ها کفش هایی از برندهای معروف نایک و آدیداس پوشیده اند و همین کتانی ها تنها وجه اشتراک شان است. یکی پیراهن و شلوار جین اسپرت به تن دارد و دیگری سعی کرده است به قول خودشان، «فشن» باشد.کلاهی را در حالت کج روی سر گذاشته و شلوارکی کوتاه را با تی شرت پوشیده است. چند خانم میان سال بی تفاوت از کنارشان رد می شوند. یکی از آن ها که چهره جوانی دارد و مانتویی با دکمه های باز پوشیده است، با تعجب بر می گردد، پسر نوجوان را ورانداز می کند و با خنده از تیپ او برای همراهانش توضیح می دهد. تقریبا تمام فروشگاه های این پاساژ که لباس های زنانه می فروشند، یکی دو مانکن را برعکس در ویترین هایشان چیده اند تا به جای طرح جلوی مانتو، طرح پشت آن به چشم آید. طرح هایی که از شکل های کارتونی میکی موس گرفته تا نوشته هایی مانند «Keep Calm, Im Queen» روی آن دیده می شود. نوشته ای که به معنای «آرام باشید، من ملکه ام»، یکی دو سالی است روی مانتوهای مختلف جا گرفته است.

دختر جوانی که برای خرید یکی از همین مانتوها مشغول پاساژگردی است، می گوید: می خواهم یکی از مانتوهایی که روی آن ها انگلیسی نوشته شده، بخرم. چه فرقی می کند معنی اش چه باشد؟ قشنگ است. همه می پوشند.
روی مغازه های این پاساژ، برندهای مختلف پوشاک ایرانی و خارجی از اسکیچرز گرفته تا رولکس، نوشته شده است. در یکی از طبقات آن، آرایشگاه زنانه ای قرار دارد که شلوغ ترین و پرسر و صداترین واحد تجاری در عصر تابستان این مجموعه است. هزینه آرایش صورت یا به قول خودشان «میک آپم در این جا از ۴۰۰ هزار تومان شروع می شود. همین هزینه برای عروس نیز از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شروع و تا ۵ میلیون می رسد.صفحه اینستاگرام این آرایشگاه، برخلاف بقیه صفحه هایی که عکس هایی از مدل های مختلف عروس منتشر می کنند، از تصویر چهره های باحجاب پر شده است. چهره هایی که البته تمام آن ها ستاره هستند. ۸۵ هزار و هفتصد نفر این صفحه را دنبال می کنند و تصویر چهره های الهام پاوه نژاد، بهاره رهنما، نیوشا ضیغمی و… روی آن لایک می خورد. بسیاری از بازیگران حاضر در جشن حافظ، این آرایشگاه را به عنوان «میک آپ آرتیست»شان معرفی کردند.


رگال های پوشاک چیده شده و مانتوهای مختلف روی آن قرار گرفته اند. هیچ کدام از طرح ها شبیه دیگری نیست و مدل هایشان در بازار دیده نمی شود.دختر خوش پوشی که سعی می کند هوای همه مشتری های حاضر در مزون را داشته باشد، می گوید: «قیمت مانتوهایمان از ۶۰۰ هزار تومان شروع می شود. هر مدلی را که پسند کردید، برایتان سایز می زنیم و یک هفته ایم می دوزیم. یکی از پرسروصداترین لباس های بازیگران زن که در جشن حافظ حضور داشتند، مربوط به آن ها می شود. نفیسه روشن، لباسی را به تن کرده بود که طرح آن درست شبیه به برج آزادی بود. در صفحه اینستاگرامی این مزون با ۴۰۹ هزار دنبال کننده در شرح عکس تمام بازیگران نوشته شده بود: طراحی لباس هنرمندان طبق سلیقه هنرمندان و تلاش کادر طراحان مزون انجام شده است.

زن دیگری در آن طرف مزون، روسری اش را به محکمی دور سرش پیچیده و تاری از موهایش پیدا نیست. مانتوی فیروزه ای بلندی را که پایین آن شبیه به دامن است و چین های ظریفی دارد، پوشیده و کمی در آن تکان می خورد. دختربچه دوساله ای، پیراهنی آستین حلقه ای اما بلند، شبیه به شاهدخت های کوچک و همرنگ با مانتوی زن جوان، به تن دارد و با شوق به مادرش در مانتوی دو میلیون تومانی نگاه می کند.
زن جوانی که رنگ مانتوی خود را با پیراهنی برای دختر کوچکش هماهنگ کرده بود، قرار دوخت و زمان تحویل گرفتن لباس را برای هفته آینده می گذارد، بیعانه ای می دهد و همراه با دخترش به سمت مردی که مقابل در قرار داشت، می رود. چهره او از خرید مانتوی دو میلیون تومانی شاد است، با خنده ای به پهنای صورتش، سوار پژویی ۴۰۵ می شود و همسرش با ابروهایی درهم، دنده ماشین را جا می اندازد.

مد و فشن در ایران
5 (100%) 1 vote
0
برچسب ها :

بدون دیدگاه