فروشگاه های زنجیره ای یک کسب و کار خانوادگی است.

2 ماه پیش

 

کسب و کار خانوادگی : فروشگاه هاي زنجيره اي يكي از نهادهاي مدرن توزيع است که پس از پيدايش، مسيري اگرچه غيريكنواخت، اما تكاملي را طي كرده است، به طوري كه فروشگاه هاي زنجيره اي كنوني تركيبي از انواع روش هاي نوين توزيع است. اهداف اوليه شكل گيري اين فروشگاه ها (البته در شرايط مساعد به وجود آمده پس از انقلاب صنعتي) عمدتا” اقتصادي و به علت وجود حاشيه سود بالا بوده است كه افراد، اقدام به تاسيس فروشگاه هاي زنجيره اي مي كردند. ولي به تدريج اين نهاد نوين توزيع نشان داد كه علاوه بر سودآوري (براي صاحبان سرمايه در بخش خصوصی) براي جامعه نيز مزاياي عمده اي به ارمغان مي آورد و اين سبب شده كه امروزه دولت مردان ساخت و توسعه اين فروشگاه ها را بيشترتشويق و تبليغ كرده و يا خود متولی ساخت اين فروشگاه ها باشند .(کسب و کار خانوادگی)

کسب و کار خانوادگی

برخی از مشخصه های عمومی فروشگاه های زنجیره ای عبارتند از: دسترسی به طیف های مختلف کالا برای مشتری، ارزانی قیمت به دلیل حذف واسطه ها، خدمات بهتر و امکانات گسترده تر و ….
مهم ترین مزیت فروشگاه های زنجیره ای، قیمت ارزان است. استراتژی هزینه پایین (Low Cost) استراتژی عموم فروشگاه های زنجیره ای است و موفقیت در اجرای این استراتژی، نیازمند وجود نظام اقتصادی سالم و بهره گیری از مدیریت روز دنیا در این زمینه است.

مزایای عمومی استفاده از فروشگاه‌های زنجیره‌ای مانند کثرت و تنوع اجناس، آزادی مشتری داخل فروشگاه، قدرت انتخاب بیشتر مشتریان، خرید بیشتر اجناس موردنیاز از یک مرکز و از همه مهم‌تر تخفیف‌های مناسبی که به مشتریان ارائه می‌دهند بیشتر مردم را وادار به خرید از این مجموعه‌ها می‌کند.
معمولاً فروشگاه‌های زنجیره‌ای که در کشورهایی با نظام اقتصادی سالم و بدون تورم و با شیوه مدیریتی مدرن ایجاد می‌شوند موفق‌تر عمل می‌کنند زیرا تورم می‌تواند به‌عنوان تهدید جدی برای این قبیل فروشگاه‌ها باشد. برای مقابله با این چالش مدیریت بسیار قوی را می‌طلبد.

خرده‌فروشی‌ کوچک باید خود درباره‌ی همه‌ی جنبه‌‌های کسب‌وکار تصمیم بگیرد، در حالی که خرده‌فروشی بزرگ‌تر می‌تواند در زمینه‌ی خرید، فروش، امور مالی و بازاریابی، افراد متخصص را به کار بگمارد. وجود افرادی که وقت‌شان را به طور کامل صرف نقش‌های تخصصی می‌کنند، بر کارایی تاثیر مثبت می‌گذارد و منجر به سود و توسعه‌ی بیشتر می‌شود.
در فروشگاه‌ های زنجیره‌ ای اجناس با قیمت نسبتا کمتری در دسترس هستند چرا که آنها کالاها را عمده می‌خرند و فروش بالایی دارند. این کار باعث می‌شود هزینه‌ی اداره‌ی فروش کمتر شود و آنها بتوانند سود کمتری از مشتری بگیرند.

فروشگاه‌ های زنجیره‌ ای هزینه‌های اداره‌ی نسبتا پایینی دارند. آنها به جز چند مورد برای مشتری‌ها خدمات رایگان فراهم نمی‌کنند. هدف آنها فراهم کردن کالاهای ارزان قیمت برای مشتری‌هاست. آنها کمترین تعداد فروشنده‌ی مورد نیاز را استخدام می‌کنند و در نتیجه می‌توان فروشگاه‌ های زنجیره‌ ای را با کمترین هزینه اداره کرد. فروشگاه‌ های زنجیره‌ ای می‌توانند کسب سود بیشتر را پیش‌بینی کنند، چرا که آنها در حجم بالا خرید می‌کنند و در حجم پایین می‌فروشند. علاوه بر این آنها هزینه‌ی اداره‌ی بسیار کمی دارند و خدمات رایگان به مشتری ارائه نمی‌دهند. در نتیجه به طور خودکار سود بیشتری به دست می‌آورند.


وال‌مارت، بزرگ‌ترین فروشگاه زنجیره‌ای جهان، یک شرکت چند ملیتی فروش در آمریکاست که در سال ۱۹۶۲ توسط سام والتون تاسیس شد. این شرکت زنجیره‌ای در حال حاضر ۱۱٫۵۰۰فروشگاه در ۲۸ کشور جهان دارد و تقریبا ۲۶۰ میلیون مشتری را در فروشگاه‌های خود حفظ کرده است. جالب است بدانید در سال ۲۰۱۵، فروش خالص این کمپانی بزرگ ۴۸۴٫۴ میلیارد دلار برآورد شده است، همچنین وال‌مارت حدود ۲٫۲ میلیون همکار را در سراسر جهان استخدام کرده که تنها ۱٫۴ میلیون نفر از این تعداد در آمریکا هستند.

در مجموع، ایجاد فروشگاه های زنجیره ای با استانداردهای روز دنیا در کشور می تواند نتایج مثبتی برای چابک سازی نظام توزیع و بهره ور نمودن آن به همراه داشته باشد، اما این نگرانی نیز وجود دارد که عدم توجه به استانداردها و الزامات این کار، موجب شکل گیری مدل های ناموفق این فروشگاه ها در کشور گردد.

فروشگاه های زنجیره ای یک کسب و کار خانوادگی است.
5 (100%) 3 votes
0
برچسب ها :

بدون دیدگاه