ارتباط رسانه ها و ترویج مد

4 هفته پیش
ارتباط رسانه ها و ترویج مد

افراد در جامعه زندگی می کنند و اجتماعی زیستن، مستلزم « ارتباط » است. گاهی فرد با فردی دیگر یا گروهی کوچک و بزرگ ارتباط دارد. افراد در ارتباط با همدیگر، خانواده، مدرسه، گروه های همسالان و… تأثیر می گذارند و متأثر می شوند ؛ بنابراین، تأثیرگذاری دو طرفه است. گاهی این ارتباط دو سویه نیست و فرایند تأثیرگذاری تنها از یک طرفْ ناشی می شود که بیشتر در وسایل ارتباط جمعی نمود پیدا می کند. البته در بعضی موارد، ارتباط در این وسایل هم دو طرفه است.ارتباط رسانه ها و ترویج مد

شبکه های تلویزیونی، مطبوعات و پایگاه های فعّال اینترنتی، انواع مدهای جدید را تبلیغ می کنند و از این طریق، زمینه را برای گرایش خانواده ها و بخصوص جوانان به سوی مدهای نو مهیا می سازند.

نکته مهم این است که میزان ترویج و عادی سازی بحث مد، به اندازه‎ای گسترش یافته است که  امروزه مدگرایی نه تنها به یکی از اجزاء تفکیک ناپذیر زندگی بشر مدرن تبدیل شده‎است بلکه درآمد فراوانی را برای دست‎اندرکاران این صنعت فراهم آورده‎است. تاجایی که طراحان مد و لباس از طریق تبلیغات رسانه‎ای خود توانسته‎اند نه تنها بر سلایق مخاطبان خود موثر واقع شده و آنها را با خود همراه سازند بلکه با این اقدام، بر ثروت‎های کلان میلیارد دلاری دست یافته و حتی از این طریق بر سیاست‎های کلان جهانی نیز موثر واقع شوند.ارتباط رسانه ها و ترویج مد

در این‎جا ضمن ارائه یک مثال از چگونگی تغییر سلیقه در مخاطب و همراه ساختن افراد با الگوی مورد نظر فعالان صنعت مد،  میزان و عمق تاثیر رسانه بر ترویج مد و مدگرایی را مورد بررسی قرار می‎دهیم.

بررسی‎ها نشان می‎دهد دهه شصت میلادی را می‎توان برهه‎ای دانست که شاخص‎های مدگرایی دنیا دچار تحول بنیادین گردید‎. یعنی همان زمان که عروسک «باربی»  به عنوان یکی از نمادهای مدگرایی  و الگوی دختران جوان به دنیا معرفی شد. باید گفت این عروسک که متاسفانه امروزه به یکی از وسایل بازی کودکان سراسر جهان بدل شده‎است، بر اساس شخصیت، اندام و چهره یک زن بدکاره آلمانی ساخته شده بود.

با توجه به شاخصه‎های این عروسک و تاثیر بلند مدت آن بر کودکانی که این به ظاهر وسیله بازی را مورد استفاده قرار می‎دادند،  به تدریج هالیوود با استفاده از  سوپر استارهای مشهور با ویژگی‎های ظاهری این عروسک  الگوهای جدیدی را که نوعی سبک زندگی لوکس را در پی داشت را رواج داد و این عمل تا جایی ادامه پیدا کرد که مبنای تعریف زیبایی، مطابق با آنچه که هالیوود به دنیا معرفی کرد پی‎ریزی گردید. بدین معنا که هالیوود با ارائه سبک زندگی مورد نظر خود تعریف کرد که چه کسی زیبا و چه کسی زشت است؛ این درحالی بود که  این زیبایی با آنچه در فرهنگ اقوام مختلف تا به حال وجود داشته متفاوت بود.ارتباط رسانه ها و ترویج مد

ارتباط رسانه ها و ترویج مد

ارتباط رسانه ها و ترویج مد

از آن پس،  جوانان سراسر دنیا با دیدن سوپراستارها اندام خود را با آنها مقایسه کرده و برای هرچه نزدیک کردن ظاهر خود با آنان به رقابتی سنگین با خود و دیگران پرداختند و با جراحی ظاهری خود کوشیدند تا هرچه بیشتر به شاخص زیبایی هالیوودی نزدیکتر شود.ارتباط رسانه ها و ترویج مد

باید گفت این روند که از حدود دهه ۷۰ میلادی آغاز گردیده‎است، در حال حاضر و با گسترش رسانه‎های ارتباط جمعی مانند ماهواره و اینترنت، بیش از پیش رو به شیوع و جهانی شدن است؛ تا جایی که امروزه معیار زیبایی در جهان، به یک معیار واحد که همان شباهت با ستارگان هالیوودی بدل شده‎است و هر فردی که با این معیار فاصله دارد سعی خود را بر این امر متمرکز می‎کند که از طریق انجام اقدامات مختلف و پرهزینه، خود را به آن شاخص‎ها برساند. این‎گونه تلاش‎های مردم جهان برای نزدیک ساختن خود به الگوی مورد نظر هالیوود ضمن تحمیل هزینه سنگین بر خانواده‎ها، باعث گرم کردن بازار دارو، لوازم آرایشی و لباس تولید غرب شده و آنان را با سودهای کلان همراه می‎سازد.ارتباط رسانه ها و ترویج مد

نکته مهم این است گسترش شاخص‎های هالیوودی و معرفی آن به مردم جهان به عنوان معیار زیبایی، درحالی اتفاق می‎افتد که واقعیت چهره بازیگرانی که امروزه به الگو تبدیل شده‎اند، با آنچه در رسانه به نمایش در می‎آید کاملا متفاوت بوده و در اصل چهره‎های به نمایش درآمده در فیلم‎ها و سریال‎های محبوب، وجود خارجی ندارند.ارتباط رسانه ها و ترویج مد

باید گفت واقعیت غیرقابل انکار این است که گسترش مخاطبان ماهواره در کشور ما و میزان استقبال مردم ما به استفاده از  این ابزار رسانه‎ای در ۱۵ سال اخیر، باعث نفوذ و گسترش فرهنگ مدگرایی افراطی در کشور شده و سراسر لایه‎های اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده‎است. تا جایی که  ناهنجاری‎های بی شمار در پوشش، رفتار و نحوه زندگی و معاشرت مردم با یکدیگر به آفتی بزرگ در جامعه امروز بدل شده‎است.ارتباط رسانه ها و ترویج مد

ارتباط رسانه ها و ترویج مد

ارتباط رسانه ها و ترویج مدگرایی

مسعود محبی، جامعه‌شناس معتقد است: پیشرفت تکنولوژی و به‌وجود آمدن شبکه‌های ارتباطی تاثیر خود را در تمام زوایای زندگی افراد می‌گذارد، از نوع لباس پوشیدن گرفته تا آداب و معاشرت و همین باعث می‌شود فاصله دونسل جدید و قدیم روزبه‌روز عمیق‌تر شود. رسانه‌های گروهی به کمک تبلیغات و مدهای جدید نیازها و الگوهای جدیدی برای افراد ایجاد می‌کنند که بعضی از این الگوها با فرهنگ و ارزش‌های جامعه ما هیچ تناسبی ندارد و باعث مشکلات اجتماعی و خانوادگی می‌شود. تولیدکنندگان به سرعت از طریق رسانه‌ها نیازهای کاذبی را جایگزین نیازهای اساسی افراد می‌کنند. مد می‌تواند بخشی از فرهنگ جامعه شود زیرا علاقه به مد در میان مردم جامعه به‌صورت عادت در می‌آید و به‌تدریج نمادی زیبا از فرهنگ آن جامعه می‌سازد. مد از آماده‌ترین ابزارهایی است که افراد به کمک آن می‎توانند پیام بصری گویایی درباره هویت خود صادر کنند. در واقع در شهرهای امروزی، مد یکی از داشته‌های اصلی افراد است که با استفاده از آن بتوانند خود را به هم نشان بدهند و بفهمانند.ارتباط رسانه ها و ترویج مد

گستره مد به اندازه وسعت زندگی انسان است و همه‌ شئونات او را در برمی‌گیرد. تغییرات مدگونه، در سطح علم و فناوری، بینش‌ها، منش‌های تربیتی و رفتاری پوشش، آرایش و محیط آرایی قابل جریان است.
عده‌ای آنچنان مد و مدگرایی را ارزش می‌دهند که آن را از نشانه‌های رشد و تمدن بالا می‌پندارند اما عده‌ای نیز در سردرگمی مد افتاده و پذیرش تحول مدگرایی را نوعی عقب‌افتادگی، خودباختگی و بی‌هویتی می‌دانند و در هر لحظه با هر نوع مدگرایی مبارزه می‌کنند. به‌طور مثال اگر در شکل لباس پوشیدن‌ها، آداب پذیرایی، معماری خانه و… تغییرات متجددانه و نوآوری صورت گرفته باشد، مخالفت می‌ورزند، چرا که آگاهی از شناخت مد(خوب یا بد) ندارند، لذا شیوه زندگی جدید و امروزی را به سختی قبول می‌کنند.ارتباط رسانه ها و ترویج مد

گسترش وسایل ارتباط جمعی به‌ویژه ماهواره و فناوری‌های جدید رایانه‌ای باعث شده است که جوانان با جوامع و فرهنگ‌های گوناگون ارتباط برقرار کنند. در نتیجه باعث تقلید کورکورانه آنها از ظاهرها، آن هم در حد افراطی می‌شود و همچنین باعث شده تا جوانان و نوجوانان به رفتارها و هنجارهای متضاد با ارزش‌های اعتقادی و باورهای درونی خویش رو آورند. بر این اساس پروفسور محمدحسین فرجاد، محقق و آسیب‌شناس اجتماعی، مد را پدیده‌ای صوری می‌داند که افراد، آن را بدون توجه و توجیه منطقی می‌پذیرند، بدون آنکه عاقبت و سرانجام آن را بدانند. وی معتقد است: نوگرایی در خلاقیت و ابتکار افراد، پدیده‌ای مثبت و در مد، پدیده‌ای منفی است. چون انسان موجودی اندیشه‌مند و خلاق است و گرایش به مد، از شئونات انسانی به دور است.

بر این اساس مدگرایی را به‌طور مطلق نمی‌توان رد کرد و از سویی، پذیرش کامل و بی‌چون و چرای آن نیز عاقلانه نیست بلکه میانه‌رو بودن با آن بهترین شیوه برخورد با مد و مدگرایی است.ارتباط رسانه ها و ترویج مد

 

منبع : بهترینه

تاریخچه طراحی مد و لباس در ایران

ارتباط رسانه ها و ترویج مد
لطفا امتیاز دهید
0
برچسب ها :

بدون دیدگاه