نظریه های مد و فشن

1 ماه پیش
نظریه مد و فشن 1

مد و فشن ، نظریه های ترویج مد یا توزیع مد مربوط به نحوه حرکت مد، از میان سطوح مختلف اجتماعی و اقتصادی جامعه هستند. سه نظریه اصلی از ترویج مد وجود دارد: ریزش رو به پایین، ریزش در عرض و ریزش رو به بالا. با این حال هیچ نظریه ای مقبولی برای بحث کردن در مورد مد و یا توضیح نحوه حرکت در سراسر جامعه نیست. علاوه بر این نظریه ها، یک الگوی پوپولیستی از ترویج مد وجود دارد، که در مواردی به کار برده می شود که توزیع مد از طریق گروه های اجتماعی به جای طبقات اجتماعی قابل شناسایی می شود.

نظریه مد و فشن 1

نظریه مد و فشن ۱

نظریه ریزش رو به پایین

مد و فشن ، نظریه ریزش رو به پایین توزیع مد، که فرض می کند مد در طبقه ی بالای جامعه آغاز می شود توسط تورستین وبلنِ اقتصادان در سال ۱۸۸۹ مطرح شد. طبق این نظریه سبک های پوشش توسط ثروتمندان تغییر می کند، و این تغییرات به تدریج توسط طبقات متوسط و پایین تر مورد استفاده قرار می گیرند.

هنگامی که این سبکها توسط طبقات پایینتر جذب شدند، ثروتمندان هم به نوبه خود سبک و پوشش خود را تغییر می دهند این نظریه که قدیمی ترین نظریه ترویج مد است، این گونه فرض می کند که طبقات پایینتر جامعه به دنبال تقلید و همذات پنداری با طبقات بالای جامعه است. این نظریه به لحاظ تاریخی ،به خصوص قبل از جنگ جهانی دوم، قابل اجراست.

 

نظریه ی ریزش در عرض

مد و فشن ، ابتدا در اواخر دهه ۱۹۵۰ مطرح شد، نظریه ریزش مد از عرض چنین فرض می کند که مد به سرعت نسبتا زیادی در میان سطوح اجتماعی و اقتصادی حرکت می کند. سبکهای لباس ریزش رو به پایین ندارند اما تقریبا همان زمان، از بالاترین محدوده قیمت تا پایین ترینشان ظاهر می شوند. ارتباطات جمعی و رسانه های مردمی از وجود این نظریه حمایت می کنند، مانند ارائه تصاویر و جزئیات در مورد سبکهای جدید، همانطور که دنیای خرده فروشی مدرن انجام می دهد.

بسیاری از طراحان سبک های مشابه را در سطح های مختلف نمایش می دهند، دامنه ای از لباس های طراحان از بالاترین قیمت تا پایین ترین حدی که قیمتی مقرون به صرفه دارد. انواع شرکت ها پوشاک مشابه را تولید می کنند که امکان دسترسی گسترده از مد را فراهم می آورد. از سال ۱۹۶۰ که لباسهای بدون آستین رواج پیدا کرد تا دهه ی ۱۹۸۰ که لباسها با اِپل شانه ظاهر شدند، این پوشاک در همان زمان با تخفیف قیمت در فروشگاه های بزرگ و مغازه ها موجود بودند.

نظریه مد و فشن 1

نظریه مد و فشن ۱

نظریه ریزش رو به بالا

مد و فشن ، نظریه ریزش رو به پایین ترویج مد، تغییرات سبکها و شیوه ها را در مد منعکس می کند. با توجه به این نظریه، ممکن است سبک ها با مد خیابانی یا جوانان شروع شود و به تدریج از نردبان مد به سمت بالا حرکت کند تا آنها مورد قبول قرار بگیرند و توسط مصرف کنندگان قدیمی و ثروتمند پوشیده شوند.

کوکو شانل اولین کسی بود که این نظریه را پذیرفت زمانی که بعد از جنگ جهانی دوم به ترکیب پارچه های نظامی و لباس در مد پرداخت. تیشرت های کلاسیک  در ابتدا به عنوان لباس زیر درمیان طبقه کارگر مورد استفاده گرفت و در حال حاضر بخشی اساسی در کمد لباس روزمره است. هنگامی که سبک ها توسط مصرف کنندگان سنتی مورد استفاده قرار گرفت، فرهنگ های خیابانی و جوانان ممکن است یک سبک جدید را اتخاذ کنند.

 

الگوی پوپولیستی

مد و فشن ، در حالی که سه نظریه اصلی ترویج مد به طور گسترده ای در سطوح اجتماعی و اقتصادی اعمال می شود، الگوی پوپولیستی، که در سال ۱۹۹۴ توسط تد پالهمیس انسان شناس آمریکایی در کتاب “Streetstyle” (مد خیابانی) بیان شد گروه های اجتماعی را نه به عنوان سطوح بلکه به عنوان منبع الهام برای مد شناسایی می کند.

به عنوان مثال یک گروه اجتماعی مانند پانک ها در دهه ۱۹۷۰ در لندن، ممکن است سبک و ظاهر متمایزی را اقتباس کرده و در کل گروه به اشتراک بگذارند. این سبک در خدمت وحدت گروه و برای شناسایی افراد گروه است، اما اغلب با گرایش های خارج از گروه ارتباطی ندارد. افراد سبک را برای تبدیل شدن به یک عضو قابل شناسایی از آن گروه خاص می پذیرند.

 

منبع : بهترینه

نظریه های مد و فشن
لطفا امتیاز دهید
0
برچسب ها :

بدون دیدگاه